who am i ?? a slave of Allah ! Prophet Muhammad (praised be upon him)'s follower, insyaAllah =)


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Senyumlah dari hati...duniamu berseri !! =)

happy day

Tuesday, May 12, 2009

Cikgu Cengei!

Hari ni saya ibarat cikgu di atas! Saya cukup geram dengan pelajar-pelajar 1 Daisy (kelas kedua akhir)...datang ke makmal lewat... hampir 40 minit lewat! Ketua kelas Nuzman siap ronda-ronda di lab sambil menyapa saya yang sedang menanti "cikgu, masuk makmal ke?".. tersirap darah saya dengar soalan tak cerdik mcm tu. "Yeeelaaaa!"...bukannya pelajar-pelajar saya tak maklum, kalau dua masa masuk lab...kenapa tiba-tiba di pertengahan tahun jadi tak tahu belaka??

Huh! Sebaik sahaja pelajar-pelajar saya masuk makmal, terus saya soal dengan marah "hah, kenapa lambat sangat??! " "kenape?!" semua diam...masa tu kalau jarum peniti jatuh atas lantai pun boleh dengar satu makmal tu. "Everybody stand up!" "Thaneya, why are you late?!" .. "Teacher, I bought a book at bookshop" "Hey girl, this is not the time!" Thaneya tundukkan muka.."Hah, hazirah, why are late?!" Hazirah diam sambil tersengih-sengih macam kerang busuk.."Hey, I don't ask you to smile. I want your answer!" ..terus si Hazirah tutup mulut. "Jeha, kenapa lambat sangat ni? habis satu masa saya!" ..Jeha pun diam...Eiii..geramnya saya dengan budak-budak ni.

"OK, sebab kamu lambat, belajar sambil berdiri.Aimi duduk"..Aimi Hakimah pelajar saya yang baru menjalani pembedahan di kepala..membuang tumor..kesian, kecil-kecil lagi diuji dengan dugaan yang berat.

"Open your Hands-On Book. Turn to page 36" Kalut depa buka muka surat tu.."Have you done the discussion?" "yes" Wah, jawapan positif ni.... "ok, start from the girl at the back there."..pelajaran pun bermula...sehingga no 8.."next" aku terus memberi arahan.."cikgu, no lapan ni kita tak bincang lagi".."Hey, I ask you to do at home, right?!"..kena marah lagi..."class, what's the answer?" sunyi sepi! MasyaAllah, betul-betul nak kena suap budak-budak ni.

"I don't want to give you the answer. Now, you open your text book, turn to page 40. Find the answer there!"

Setelah 2 minit,saya menyoal lagi. " what's the answer?" "reuse, recycle and reduce"..."hah, there! You know the answer. Why don't you look up your text book?" diam sahaja....kelas ini memang agak pasif..saya masih mencari formula untuk merangsang penglibatan mereka.

Memandangkan saya masih tak boleh reda marah saya, saya hanya memainkan courseware yang diberi...hari ini, buat pertama kalinya pelajar-pelajar saya belajar dari cikgu statik; komputer!

Ye la, saya nak elak dari terus marah, kerana soalan dilontarkan sering tiada jawapan.

Memang saya selalu menegur, berleter, dan bagi nasihat...tapi marah seperti ini sangat jarang..dan apabila berlaku, saya akan lebih banyak diam. Banyak persoalan yang mengganggu fikiran saya ketika itu..saya merancang dengan rapi perjalanan hari ini..1 Daisy agak lambat. saya cuba untuk ikut perancangan supaya dapat seiring dengan kelas lain dan sempat membuat 2-3 ulangkaji sebelum peperiksaan minggu depan, tapi ini pulak jadinya. Risau saya dengan pelajar-pelajar ni..

Peristiwa hari ini menyedarkan saya betapa perlu motivasi untuk pelajar. Saya mesti kena lebih kerap bagi motivasi daripada terlalu mengejar silibus. Tapi, kalau saya selalu bagi motivasi, saya bimbang 2 sahabat saya akan tercabar...arni dan aini...dua motivator yang berpengalaman akan mempunyai seorang lagi pesaing ! haha =)

1 comment:

arni said...

hehe...bagus2...ader 'pesaing'nih...he...takper bersaing untuk jd ckgu yang best ..chaiyok2 tikah..=)