who am i ?? a slave of Allah ! Prophet Muhammad (praised be upon him)'s follower, insyaAllah =)


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Senyumlah dari hati...duniamu berseri !! =)

happy day

Tuesday, May 19, 2009

Ulser dan stress...adik beradik ke??

Selalu orang-orang tua kampung saya akan cakap "you ni jadi ulser sebab you stress" .... "ya ka untie?" ..."perhaps...kalau hang tak caya, hang kaji sendiri"... "even, anak aku yang ngaji doktor pun cakap camtu gak"...

Erm...macam mana anda rasa? Selalunya macam tu la yang saya dengar.. sebenarnya, ulser tak kira la ulser apa pun (baca 'ULCER' ,bukan 'UNSER' kereta ayah kak zati tu)berpunca daripada aktiviti bakteria di dalam badan kita ni..

Ada juga perkaitannya dengan stress. Bila kita stress, sebenarnya kita telah menghentikan tugasan sistem imunisasi yang semulajadi dalam badan kita...dan sebaik sahaja sistem ini dihentikan, maka memang sangat mudah bakteria melakukan aktivitinya. Bersabit dengan itulah, ulcer boleh terjadi.

Jadi, nasihat saya kepada sahabat-sahabat terutama kepada sahabat-sahabat yang bakal menanti kehadiran si comel, banyak-banyak tenangkan diri dan hadapi stress kalian secara positif. Bukankah Allah jadikan setiap sesuatu tanpa sia-sia =) Umat Islam akhir zaman ni sangat beruntung kerana baik ujian, anugerah, dan dugaan dalam hidup semuanya adalah ditaqdirkan untuk kebaikan dan peningkatan Iman kita...

Stress adalah batu lonjakan untuk kita lebih ke hadapan..yang penting, jadi positif, optimis dan sentiasa bersangka baik denganNya... saya pun stress sangat akhir-akhir ini...sering disoal tentang jodoh!Kalau macam beli ikan di pasar, senang nak menjawab,kan? hahaha... =)

No comments: